Cock ring of Fuxx: hoe homo wil je het hebben?

 

De IND heeft weer eens op geheel eigen wijze negatief beslist op een aanvraag voor een verblijfsvergunning door een homoseksuele jongeman uit Egypte. De combinatie (koptisch) christen en homoseksueel is in de Egyptische samenleving én in zijn christelijke kerk die van kafir en zondaar tegelijk. Hoe onthullend is de belangstelling van hetgeen hij vanaf zijn tiende ‘onder de lakens’ heeft beleefd en hoe hij na zijn vlucht uit Egypte zich actief als homoseksueel in Nederland heeft gemanifesteerd. Kennelijk heeft de IND een sjabloon ontwikkeld om homoseksuelen uit homo-onvriendelijke landen te testen. Je moet toch minstens homokroegen en homo-organisaties bij naam en toenaam kennen, weten hoe homo’s zich onder elkaar verstaan. De IND verwacht kennelijk van een ingetogen traditioneel orthodox christen zich te hebben begeven in kringen van leernichten en transseksuelen, in plaats van die kerkelijke organisaties als de (overigens homovriendelijke) Keizersgrachtkerk en het Wereldhuis waar de gevoelens bespreekbaar zijn die tegenover landgenoten niet te ‘outen’ zijn. De predikant die als hulpverlener meekwam werd duidelijk gemaakt zich niet in het gesprek te mengen. Volgens het IND-verslag was er geen hulpverlener tijdens het interview aanwezig. Hoe kafkaësk wil je het hebben?

De jongeman die eerder in vreemdelingenbewaring compleet op tilt sloeg heeft het vertrouwen in de Nederlandse overheid opnieuw verloren. In de vreemdelingenketen ontbreekt de humaniteit. En die drijft wanhopige mensen tot suïcide.

Ik kan mezelf wel een klap voor mijn kop geven, dat ik hem niet heb voorbereid op het interview met de IND ambtenaar. Dat ik hem niet heb verteld over de ins en outs van de gay scene. Omdat ik ‘ervaringsdeskundige’ ben. Sinds 1987 heb ik als pastor te maken gehad met Nederlandse christenen die niet voor hun geaardheid durfden uit te komen, ken ik oudere collega’s uit mijn eigen Protestantse Kerk die met de grootste schroom over hun seksuele oriëntatie spreken. Ken ik predikanten uit behoudender kerkgenootschappen die werden geschorst, toen ze zich, eindelijk, durfden te ‘outen’.

En ach, wat weet ik zelf van de scene? Ik woonde ooit naast het huidige politiebureau in de Beursstraat. Buurmannen runden indertijd de Cock ring. Dat was toen een fameuze tent, waar je je helemaal kon uitleven. Ik heb daar nooit de behoefte toe gehad. Evenmin als bezoek aan leerkroegen of homo sauna’s. Toen ik onlangs vanuit de Oude Kerk richting Paternostersteeg liep zag ik dat de Cock ring niet meer bestaat. Er is nu Fuxx gevestigd. Wist ik niet. Ik had al lang niet meer door de Warmoesstraat gelopen. Misschien bestaat de Argos ook niet meer. Zie je wel, zou de IND medewerker zeggen: je hebt de informatie uit een oud gidsje gehaald. Aanvraag afgewezen. Hoe homo wil je het hebben?

De Egyptische jongeman is homo, geen hoer! Hij bezoekt kerkdiensten waar hij mag zijn wie hij is, hij zoekt gesprekspartners die hij kan vertrouwen. En wat hij eventueel met een ander onder de lakens doet of niet doet interesseert me niet. Dat is privé en hoeft ook niet aan de oren van een IND medewerker te worden toevertrouwd.

Het wordt tijd voor Kamervragen.

 

Cor Ofman